Monday, April 13, 2009

Teknik och interaktivitet i utställningar

Detta är en post där innehåll kommer läggas till efterhand enligt vad jag skrivit i en tidigare post. Den kommer antagligen bli spretig med tiden, men jag ska försöka ansa och systematisera den efter hand.

INFORMATIONSINHÄMTNING
Det är ett krångligt ord jag vet. På engelska låter det mycket bättre: ”pull content”. På bloggen ”Museum 2.0” har Nina Simon skrivit en bra artikel om detta. I korthet handlar det om olika sätt att låta besökare aktivt inhämta information om en utställning. Man kan erbjuda olika typer av information som besökarna väljer bland och på så sätt låta dem skapa sin egen historia.

Verket
Det första exemplet hämtar jag från Nina Simons artikel. Där berättar hon om ett projekt som utvecklades av Smart studio vid Interaktiva institutet i Stockholm 2002 (det dröjde till 2004 innan det realiserades) för Verket, en historisk industrimiljö i Avesta. Med hjälp av ficklampor med inbyggda fjärrkontroller kan besökare till Verket dels lysa upp den mörka fabrikssalen för att orientera sig, dels sätta olika delar av fabriken i rörelse genom att lysa på så kallade ”hyperspots”, gula, lysande ringar.
Projektets hemsida
Arkitektens hemsida

KlimaX
Utställningen Klima X öppnade på Norsk Teknisk Museum 11 december 2007 och kommer visas där fram till december 2009. Den ritades av Peter Ullstad på arkitektfirman CoDesign. Hela golvet på utställningen är täckt av vatten och besökarna kan låna radiostyrda båtar som man kan använda för att aktivera filmer genom att köra in håligheter i ett antal pelare. Smart och roligt.

No comments: