Wednesday, April 8, 2009

Digitala guider

Detta är en post där innehåll kommer läggas till efterhand enligt vad jag skrivit i en tidigare post. Den kommer antagligen bli spretig med tiden, men jag ska försöka ansa och systematisera den efter hand.

Om ett museum vill skaffa en digital guide finns det en uppsjö av alternativ. Om man vill göra det enkelt för sig finns det företag som erbjuder färdiga hård- och mjukvarulösningar. Men det är förhållandevis dyrt. Ett billigare alternativ är att låta besökaren står för hårdvaran, t.ex. en mobiltelefon eller en mp3-spelare, och endast tillhandahålla den digitala informationen. Här nedanför följer en lista som jag ska försöka hålla uppdaterad på olika lösningar och exempel på museer som använder dem.

HÅRDVARULÖSNINGAR
Pickup
En audioguide utvecklad av det svenska företaget Dataton. Består av en liten mp3-spelare med 1 gb minne (uppgraderingsbart), inbyggd FM radio-mottagare och infraröd sändare/mottagare. Det finns en liten högtalare i själva spelaren, men för att höra ordentligt bör man använda hörlurar. Man använder den genom att rikta den mot en liten svart puckliknande transponder och klicka på en knapp på spelaren. Det krävs ingen särskild mjukvara, utan man laddar ljudet på spelaren genom att kopiera det i en viss mappstruktur på minneskorten. Själva spelaren är enkel att använda för besökaren, det finns bara en enda knapp samt en finurligt volymkontroll. Den har en ganska robust konstruktion, men kostar också därefter.
Format: Enbart ljud
Fördelar: Enkel att använda.
Nackdelar:
Dyrt.
Exempel på användare: Nobelmuseet,

iPod Touch/iPhone
Brooklyn Museum har hackat iPod touch-spelare för att fungera som videoskärmar i en utställning. Jag väntar otåligt på ett riktigt program för att förvandla iPhones och iPod Touch:ar till fullödiga multimediaguider i utställningar. Justin Heideman skriver om iPod Touch:ens fördelar för anvädning på museer i en post på New Media Initiatives: den förhållandevis billig, skärmen är av bra kvalitet, den har en behändig form, hårdvaran för att spela upp filmen är inbyggd i apparaten, den har WiFi, så man kan administrera den på håll, den kan få nya funktioner om man hackar dem och, till sist, den har ett enkelt gränssnitt. Det är bara att hålla med. Ett annat alternativ för användning vore att göra en digital guide i html som besökarna kan surfa på på den inbyggda webläsaren. Det enda problemet är att det i dagsläget inte finns något sätt att hindra tillgång till spelarens system, åtminstone inte utan att hacka den. Men det skulle inte förvåna mig om inte någon fixar en app för det snart.

Wexner Center for the Arts har gjort en iPhone-app som man kan hitta här. De har också redogjort för hur de utvecklade appen här.

Övriga länkar:
Artnet, ”What should a museum iPhone app look like?”

MJUKVARULÖSNINGAR
Mobiltelefonguide
Ett enkelt sätt att göra en audioguide utan att lägga ner pengar på hårdvara är att göra en guide besökaren kommer åt med hjälp av sina mobiltelefoner.
Fördelar: Billigt
Nackdelar: Svår att använda, extrakostnader för besökaren
Exempel på användare: Fort Morgan Museum,

WiFi
MoMA WiFi (länk)

RFID
The Kubadji Project (länk)

GPS
Parks Canada (länk)

No comments: